13.03.2023
Binnenkort weer binnen: Creature Comforts!
We hebben er best even op moeten wachten, maar deze maand verwachten wij hem dan toch echt binnen te hebben. Één van de mooiste releases van 2022, Creature Comforts! Dit spel was zo’n succes dat hij al snel overal uitverkocht was en er een nieuwe druk gemaakt moest worden, en die is dan nu eindelijk bijna klaar!
Doel van het spel
In Creature Comforts bereid je je voor op de winter door zoveel mogelijk spullen te verzamelen die je woning comfortabel maken. In de lente, zomer en herfst neem je alvast maatregelen voor de aankomende koude en zware periode. Het spel bestaat uit 8 rondes (6 rondes voor een kort spel) waarin je jouw werkers op pad kunt sturen om dit doel te bereiken. Op het speelbord zijn verschillende locaties aangegeven die je met behulp van bepaalde dobbelsteenwaarden kunt bereiken. Elke ronde heb je 2 familiedobbelstenen voor jezelf en 4 gezamenlijke dorpsdobbelstenen die door iedereen kunnen worden gebruikt. Aan het begin van een ronde rol je de familiedobbelstenen en plaats je vervolgens je werkers. Je weet echter nog niet welke waarden de dorpsdobbelstenen zullen hebben. Op de meeste locaties kun je goederen verzamelen, die je nodig hebt om comfortkaarten of verbeteringskaarten te spelen. Comfortkaarten leveren aan het einde van het spel punten op en verbeteringskaarten geven een bonus tijdens het spelen.
Inhoud van het spel
- 1 spelbord
- 15 reizigerskaarten
- 16 valleikaarten
- 72 comfortkaarten
- 5 thuisborden
- 20 werkers
- 20 huisjes
- 10 familiedobbelstenen
- 1 rivier draaischijf
- 1 heuveltoptegel
- 34 verbeteringskaarten
- 4 verbeteringsfiguren
- 20 munten
- 21 ervaringsfiches
- 20 verhalen
- 114 goederenfiches
- De worm
- 4 dorpsdobbelstenen
- 12 vermenigvuldigingsfiches
Spelverloop
Creature Comforts is een worker placement spel. Aan het begin van elke ronde komt er een nieuwe reiziger naar het dorp. Vervolgens werpen de spelers hun twee familiedobbelstenen, die dezelfde kleur hebben als hun werkers. Normaal gesproken plaatsen spelers bij worker placement spellen één voor één hun werkers om grondstoffen te verkrijgen zodra ze geplaatst zijn. Vaak is er beperkt plek voor de werkers, waardoor spelers elkaar kunnen dwarsbomen. In Creature Comforts plaatsen spelers hun werkers tegelijkertijd op het speelbord en kunnen ze elkaar niet dwarsbomen. Het is belangrijk op te merken dat het plaatsen van een werker slechts aangeeft welke actie de speler mogelijk gaat uitvoeren tijdens zijn of haar beurt; de actie wordt nog niet direct uitgevoerd.
De acties worden uitgevoerd door het inzetten van beschikbare dobbelstenen op verschillende actievelden, waarop staat aan welke voorwaarden spelers moeten voldoen om de acties uit te voeren (bijvoorbeeld het afleggen van dobbelstenen met een specifieke waarde). Aan het begin van de ronde werpen alle spelers hun twee familiedobbelstenen en hiermee kunnen ze inschatten welke acties ze mogelijk kunnen ondernemen. Tijdens de ronde, maar pas nadat de werkers zijn geplaatst, worden algemeen beschikbare dobbelstenen geworpen. Spelers zetten om de beurt hun beschikbare dobbelstenen (de familiedobbelstenen en de algemene dobbelstenen) in om acties uit te voeren op het speelbord. Spelers kunnen alleen acties uitvoeren waar hun werkers zich bevinden, en het kan voorkomen dat sommige werkers en de bijbehorende acties onbenut blijven.
Spelers hebben echter veel mogelijkheden om hun dobbelstenen in te zetten en kunnen zelfs de waarde van een worp beïnvloeden. Als een speler echt niets kan doen met een bepaalde dobbelsteen, krijgt hij of zij een fiche die later kan worden ingezet om de waarde van een dobbelsteen te veranderen.
Met de acties kunnen spelers grondstoffen of andere voorwerpen verzamelen en deze ruilen of inwisselen voor comfortkaarten en verbeterkaarten. Spelers kunnen de verzamelde grondstoffen gebruiken om de verworven comfortkaarten te spelen en proberen hiermee zoveel mogelijk punten te scoren om het spel te winnen.
Einde van het spel
Na de achtste ronde is het winter en is het tijd om de eindscore te berekenen. Als het spel eindigt hebben alle spelers de mogelijkheid om comfortkaarten uit hun hand te spelen, mits ze over de benodigde grondstoffen beschikken. Daarnaast kunnen spelers kiezen om hun overgebleven grondstoffen op specifieke kaarten te plaatsen of ze los te scoren. Om de eindscore te bepalen, dienen spelers de punten van de gebouwde comfortkaarten, verbeteringskaarten, bonussen die je met beide type kaarten behaald hebt, lege plekken op het linker deel van hun huisbord van de geplaatste huisjes, en de waarde van de overgebleven grondstoffiches bij elkaar op te tellen. In het geval van een gelijke stand, winnen alle spelers met de hoogste score samen.
Wat vinden wij van Creature Comforts?
Net zoals de andere spellen van Happy Meeple Games is Creature Comforts ook een prachtig spel met een aansprekend thema en prachtige illustraties. Het spel heeft veel overeenkomsten met Everdell, waaronder het worker placement mechanisme en het gevoel dat het geeft.
Het spel verloopt soepel en de regels zijn duidelijk. Het biedt genoeg interessante keuzes en diepgang zonder overweldigend te worden. Er is een gelukselement aanwezig, maar het spel weet een goede balans te houden tussen geluk en planning. Zelfs als je pech hebt en een werker niet kan gebruiken, krijg je een soort vergoeding waardoor je later weer wat meer kan. Hierdoor blijft het spel leuk en kom je niet steeds meer achter te liggen.
Met 2 spelers duurt het spel ongeveer 3 kwartier om te spelen. Om de speelduur te verkorten kan je ervoor kiezen om maar 6 rondes te spelen, maar dan kan je wel minder bereiken. Met 5 spelers kan het spel wat lang duren, maar omdat de werkers tegelijk geplaatst worden zijn er weinig momenten waarop je lang moet wachten.
Wij zijn zeer enthousiast over Creature Comforts! Met het prachtige artwork en de opzet van het spel geeft Creature Comforts een bepaald comfortabel gevoel. Het is een goed spel dat zeker veel bordspelfans en families plezier zal brengen.