Review

17.04.2023

Review: Rattus Big Box

Rattus Big Box geeft nieuw leven aan een enigszins vergeten spel uit 2010 door het niet alleen een modernere uitstraling te geven, maar ook door alle bestaande uitbreidingen, inclusief een gloednieuwe voor deze editie, in een indrukwekkend totaalpakket te bundelen. Dit resulteert in een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. Het is een aanrader voor liefhebbers van familiespellen met veel spelersinteractie, zolang er rekening wordt gehouden met het feit dat er soms wat gepest kan worden.

Doel van het spel

Rattus is een bordspel voor het hele gezin, waarbij je geen lange handleiding hoeft te lezen voordat je het kunt spelen. De basisversie van het spel is vrij eenvoudig en kan in ongeveer een half uur worden gespeeld, afhankelijk van het aantal spelers. Het doel van het spel is om zoveel mogelijk van je pionnen op het bord te hebben wanneer het spel eindigt. Het spel kan eindigen wanneer een speler al zijn pionnen op het bord heeft geplaatst of wanneer de stapel met ratfiches leeg is. Het spel heeft geen rondes en alle spelers spelen hun beurt totdat het eindspel is bereikt.

Dit spel heeft veel spelersinteractie en het doel is om ervoor te zorgen dat je medespelers zoveel mogelijk pionnen verliezen. Het stelen van klassekaarten kan ook een effectieve strategie zijn, maar het kan ook gemeen zijn omdat het gericht is op het verliezen van pionnen van andere spelers. Rattus is dus een heerlijk pestspel waarbij spelers het op elkaar gemunt hebben. Het kan geweldig zijn als je ziet hoe een speler plotseling veel van zijn pionnen verliest omdat hij te veel heeft ingezet in een regio en te gulzig was met de klassekaarten. Aan de andere kant zijn deze kaarten erg interessant om te verzamelen, omdat ze je toegang geven tot sterke effecten om het spelverloop te beïnvloeden.

Spelverloop

In Rattus voeren spelers na elkaar hun beurt uit tot het einde van het spel wordt geactiveerd. De startspeler begint, daarna zijn de spelers met de wijzers van de klok mee aan de beurt.

De actieve speler doorloopt tijdens zijn beurt de volgende fases:

1. Actiefase
Bevolkingsgroei

Plaats inwoner(s) in een regio naar keuze op het speelbord. Je mag zoveel inwoners plaatsen als het aantal ratfiches die op dat moment in de gekozen regio liggen. Je kunt geen inwoners plaatsen in een regio waar geen ratfiches liggen (behalve door het effect van een klassekaart).

Pak een klassekaart (optioneel)

Voor of na het uitvoeren van de bevolkingsgroei mag een speler een klassekaart pakken. Je pakt een klassekaart uit de voorraad of van een andere speler. Leg alle klassekaarten duidelijk zichtbaar voor je neer.

Elke klassekaart levert een bepaald voordeel op, maar verhoogt ook de kans dat je bevolking door de pest wordt getroffen. Een klassekaart blijft voor je liggen totdat een andere speler de klassekaart pakt. Het aantal klassekaarten dat je voor je mag hebben liggen is ongelimiteerd. In je beurt ontvang je alle voordelen van alle klassekaarten die voor je liggen.

2. Pestfase
Verplaats Zwarte Dood

In fase 2 verplaats je eerst de Zwarte Dood naar een aangrenzende regio op het speelbord. Het is verplicht de Zwarte Dood naar een nieuwe regio te verplaatsen. De regio waar de Zwarte Dood staat wordt de pestregio genoemd.

Pest verspreiden

De pest verspreidt zich vanuit de pestregio. Afhankelijk van het aantal ratfiches in die regio, worden er nieuwe ratfiches op het speelbord gelegd. Leg de nieuwe ratfiches in aangrenzende regio’s van de pestregio. Als je meer dan één ratfiche moet leggen, hoef je deze niet in één aangrenzende regio te leggen. Er mogen nooit meer dan drie ratfiches in één regio liggen! Je kunt in een regio waar al drie ratfiches liggen niet nog een ratfiche leggen. In het uitzonderlijke geval dat in alle aangrenzende regio’s al drie ratfiches liggen, worden er geen nieuwe ratfiches toegevoegd.

Activeren Zwarte Dood

Ten slotte richt de Zwarte Dood verwoesting aan in de pestregio. Als er in de pestregio één of meer inwoners staan er één of meer ratfiches liggen, worden de ratfiches één voor één opengedraaid en afgehandeld totdat alle ratfiches opengedraaid zijn of alle inwoners uit de regio zijn verwijderd. Alle inwoners die worden getroffen gaan terug in de persoonlijke voorraad van de betreffende speler. Leg alle opengedraaide ratfiches af. Laat gedekte ratfiches in de regio liggen.

De Zwarte Dood wordt niet geactiveerd als er in de pestregio geen inwoners staan.

Einde van het spel

Het einde van het spel kan op twee manieren worden geactiveerd:

1. de voorraad met ratfiches is leeg, óf
2. een speler heeft al zijn inwoners aan het einde van zijn beurt op het speelbord staan

Als het einde van het spel is geactiveerd, volgt er een laatste speciale ronde die tegen de wijzers van de klok in wordt uitgevoerd. Alle spelers, met uitzondering van de speler die het einde van het spel heeft geactiveerd, mogen nog één keer gebruik maken van de effecten van de klassekaarten die ze voor zich hebben liggen. Spelers mogen geen nieuwe kaarten pakken, geen inwoners plaatsen en ze mogen de Zwarte Dood niet verplaatsen (behalve als dat mag door het effect van een klassekaart).

Ten slotte richt de Zwarte Dood verwoesting aan in alle regio’s. Één voor één worden alle ratfiches opengedraaid en geactiveerd. De speler die het einde van het spel heeft geactiveerd, bepaalt in welke volgorde de regio’s worden geactiveerd. Alle ratfiches van een regio moeten opengedraaid worden voordat je ratfiches van een andere regio gaat opendraaien.

Nadat alle ratfiches van alle regio’s zijn opengedraaid, ontvangt elke speler 1 overwinningspunt voor elke inwoner die nog op het speelbord staat. De inwoners in de ‘Veilige Haven’ tellen ook mee. De speler met de meeste overwinningspunten wint het spel. Als er sprake is van een gelijke stand, wint de speler die als volgende aan de beurt zou zijn geweest als het spel niet was geëindigd.

Uitbreidingsmodules

Dit spel bevat vier uitbreidingsmodules: Regiokaarten (Rattus Africanus), Universiteiten en Opwaarderingen (Rattus Academicus) en Gilds and Inns (een nieuwe uitbreiding). Ervaren Rattus spelers kunnen ervoor kiezen om één of meerdere van deze modules aan het spel toe te voegen. De uitbreidingen kunnen naar wens met elkaar gecombineerd worden (en gecombineerd worden met alle klassekaarten), maar door het gebruik van twee of drie modules wordt het spel complexer en de speeltijd langer. Er zijn ook 3 bonuskaarten toegevoegd die je naar wens mag combineren (en mag combineren met elke set klassekaarten).

Wat vinden wij van Rattus Big Box?

Dit spel heeft ons zeer aangenaam verrast. Wij waren niet meteen onder de indruk toen we de doos en het speelbord zagen, maar toen we eenmaal het basisspel hadden gespeeld vonden we het toch wel een heel leuk spel. Toen we ons beseften dat we alleen nog maar het basisspel hadden gespeeld en er nog zo ontzettend veel meer speelmateriaal in de doos zat, en er nog zoveel meer mogelijkheden waren met het spel waren we helemaal verkocht. De naam ‘Big Box’ moet wel figuurlijk genomen worden, het formaat van de doos is namelijk meer een standaard formaat spellendoos, maar door de vele uitbreidingen en speelmateriaal wat er in de doos zit doet het de naam Big Box zeker wel eer aan.

Het spel heeft een interessant thema en biedt veel strategische diepgang. Spelers moeten goed plannen en samenwerken om hun facties te beschermen en hun tegenstanders te verslaan. Het spelmechanisme is goed uitgewerkt en de verschillende facties hebben elk hun eigen unieke eigenschappen en vaardigheden, waardoor het spel veel variatie biedt.

De componenten van het spel zijn van hoge kwaliteit en de illustraties en vormgeving passen goed bij het thema. De spelregels zijn duidelijk en goed uitgelegd, waardoor het spel gemakkelijk te leren is voor nieuwe spelers. Er zitten 2 boekjes met spelregels bij het spel, één voor de uitleg van het basisspel en één voor de uitleg van alle uitbreidingen.

Al met al is Rattus een zeer vermakelijk bordspel met een interessant thema, strategische diepgang en mooie componenten. Als je op zoek bent naar een strategisch bordspel dat zich afspeelt in de Middeleeuwen en waarbij je je tegenstanders moet overtreffen, dan is Rattus zeker het overwegen waard.

Bestel Rattus Big Box hier!